Πέμπτη 7 Μαρτίου 2013

Τεχνική "catch kids being good"

Πώς μπορεί ένας εκπαιδευτικός να αντιμετωπίσει μια προβληματική συμπεριφορά; Και τι εννοούμε λέγοντας προβληματική συμπεριφορά;
Η συμπεριφορά είναι μία σχετική έννοια αναλύεται, ερμηνεύεται, αξιολογείται και χαρακτηρίζεται με βάση υποκειμενικούς ή αντικειμενικούς παράγοντες, οι οποίοι έχουν σχέση με τη συμπεριφορά που εξετάζεται. Συνεπώς είναι πιθανό να χαρακτηρισθεί από διαφορετικά άτομα ως ομαλή, κανονική και επιθυμητή ή ως προβληματική, διαταραγμένη και ανεπιθύμητη (Χρηστάκης, 2001). Με την ίδια λογική, διαφορετικά αντιλαμβάνεται ο εκπαιδευτικός τις διάφορες μορφές συμπεριφοράς των μαθητών μέσα στην τάξη. Αυτό που είναι πρόβλημα για έναν εκπαιδευτικό μπορεί για κάποιον άλλο να είναι απλώς μια ασήμαντη ενόχληση και για κάποιον τρίτο να αποτελεί ένδειξη ενθουσιασμού εκ μέρους των μαθητών (Fontana, 1996a).
Σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε η Πολυχρονοπούλου (1991), με στόχο να καταγράψει τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο έλληνας εκπαιδευτικός στην τάξη, τα προβλήματα συμπεριφοράς ταξινομούνται στις εξής τρείς κατηγορίες:
- προβλήματα με εξωστρεφή συμπτώματα, που διαταράσσουν το πρόγραμμα της τάξης
- προβλήματα ανασφάλειας, αναστολής και απόσυρσης, σε βαθμό που δε χρειάζεται παραπομπή σε εξειδικευμένα κέντρα ή πρόσωπα, για θεραπεία συμπεριφοράς
- προβλήματα μαθησιακών δυσκολιών των μαθητών στην ανάγνωση, στη γραφή, στην ορθογραφία και στα μαθηματικά.
- προβλήματα με σοβαρές συναισθηματικές διαταραχές, οι οποίες, για να αντιμετωπιστούν απαιτούν συνεργασία του εκπαιδευτικού ή του γονέα με αυστηρά εξειδικευμένα πρόσωπα (π.χ. παιδοψυχίατρους, ψυχολόγους, ειδικούς παιδαγωγούς κ.α.)
Μια ομαδοποίηση των συμπτωμάτων, η οποία φαίνεται να υποστηρίζεται από τους περισσότερους ειδικούς είναι η ακόλουθη (Καλαντζή-Αζίζι, 1996˙ Δροσινού, 1994˙ Θεοχαρόπουλος, 1990):
- προβλήματα προσαρμογής στο σχολικό περιβάλλον
- παρεμπόδιση της διδακτικής εργασίας, λόγω άσκοπων συζητήσεων την ώρα του μαθήματος ή αυθαίρετων μετακινήσεων μέσα στην τάξη
- παρενόχληση των συμμαθητών στην τάξη κατά την εργασία τους
- έλλειψη συγκέντρωσης και αδιαφορία για το μάθημα
- άρνηση συμμετοχής σε σχολικές δραστηριότητες
- λεκτική ή σωματική βία
- ακαταστασία στην εμφάνιση, στο θρανίο και τις εργασίες
Μελέτη χρηματοδοτημένη από το Υπουργείο Παιδείας Επιτροπής Έρευνας πάνω στην Πειθαρχία στα Σχολεία (Committee of enquire in Discipline in Schools – DES 1989) δείχνουν ότι η μεγάλη πλειοψηφία των προβληματικών συμπεριφορών στην τάξη εντάσσεται σαυτό που θα μπορούσαμε να ονομάσουμε επίπεδο μικροενόχλησης (αν και βεβαίως αποτελούν ισχυρές πηγές στρες για τον δάσκαλο). Οι περιπτώσεις όπου τα παιδιά πετάγονται να μιλήσουν απρόσκλητα, έρχονται αδιάβαστα, κάνουν θόρυβο ή αλλάζουν θέσεις είναι πολύ περισσότερες από τις πιο σοβαρές παραβάσεις, όπως είναι η ανεπίτρεπτη αυθάδεια, η καταστροφικότητα ή η σωματική βία.
Μια εκπαιδευτική τεχνική λοιπόν για την πρόληψη ή και αντιμετώπιση προβλημάτων συμπεριφοράς μέσα στην τάξη είναι η λεγόμενη "πιάσε τα παιδιά στην καλή τους ώρα". Αυτό σημαίνει ότι ο εκπαιδευτικός εντοπίζει στιγμιαία μια επιθυμητή συμπεριφορά, την αναδείκνύει και την ανατροφοδοτεί με έναν έπαινο ή μια καλή κουβέντα, διδάσκοντας ότι αυτή η συμπεριφορά είναι προσδόκιμη από αυτόν. Στα πολλά θετικά αυτής της τεχνικής συγκαταλέγεται και η καλή σχέση παιδιού - εκπαιδευτικού. Η εφαρμογή της απαιτεί σταθερότητα και συνέπεια στο χρόνο ώστε τα αποτελέσματα να είναι ορατά.
 
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Φάνια Βιλλιώτη - Ψυχολόγος
Συμβουλευτική γονέων - Μαθησιακές Δυσκολίες
e-mail: taksidi_psyxis@hotmail.com