Δευτέρα, 25 Ιουνίου 2012

Αυτονομία: επηρεάζει την αυτοπεποίθηση;

Και όμως, η αυτονομία των παιδιών επηρεάζει την αυτοπεποίθηση!
Το να ενθαρρύνουν οι γονείς την αυτονομία των παιδιών τους αποτελεί έναν σημαντικό παράγοντα στη ζωή του παιδιού, διότι επηρεάζει πολλούς τομείς. Ξεκινώντας με απλά πράγματα όπως το πλήσιμο των χεριών, το ντύσιμο, το χτένισμα, το βούρτσισμα των δοντιών, το πρωινό, την τουαλέτα, την ετοιμασία της σχολικής τσάντας και μεγαλώνοντας άλλα ανάλογα τις ανάγκες του, συνεισφέρετε στο να αρχίζει να ανεξαρτητοποιείται και να νιώθει ικανό. Ωστόσο, ο τρόπος με τον οποίο θα ενθαρρύνετε το παιδί είναι καλό να μην είναι προστακτικός (με μορφή διαταγής) όπως επίσης να το επιβραβεύετε συχνά για τις επιτυχίες ή τις προσπάθειές του.
Με την αυτονομία επιτυγχάνεται:
  • εμπιστοσύνη στον εαυτό του και αυτά που μπορεί να καταφέρει
  • ομαλότερη η ένταξή του στο σχολείο ή τον παιδικό σταθμό
  • αποτελεσματικότερη επικοινωνία μεταξύ σας
  • περισσότερες πηγές ενασχόλησης και δημιουργίας (σε δραστηριότητες, ομάδες, κ. ά)
Τα παιδιά που δεν αναπτύσσουν αυτονομία, θα εξακολουθούν και ως ενήλικες να είναι εξαρτημένοι ή να επηρεάζονται πάρα πολύ από τους συνομηλίκους. Επίσης, είναι πιθανό να νιώθουν ανασφαλή ως προς τις ικανότητές τους.
Αντίθετα, η αυτοεκτίμηση μεγαλώνει όταν βλέπουμε έμπρακτα ότι μπορούμε να κάνουμε μόνοι μας πολλά πράγματα. Σαφώς, και στην προσπάθεια του παιδιού να αυτονομηθεί θα υπάρξουν και αποτυχίες, οι οποίες όμως είναι σημαντικό να αντιμετωπιστούν ψύχραιμα. Για παράδειγμα:
  
               Όταν ο Τάσος 3 ετών ρωτήθηκε εάν θέλει βοήθεια ή όχι, αποφάσισε πως θα σερβίρει εκείνος το χυμό στο ποτήρι του. Σηκώνοντας λοιπόν την κανάτα, αντιλήφθηκε ότι το χέρι του δεν ήταν αρκετά δυνατό για να στηρίξει σταθερά την κανάτα με το χυμό. Χύθηκε λίγος χυμός στο τραπέζι και στο πάτωμα. Ο δάσκαλος είπε εκείνη τη στιγμή "Ουπς, ο χυμός χύθηκε. Ας πάρουμε μερικά σφουγγάρια και να το μαζέψουμε μαζί".
          
Σε αυτή την περίπτωση ο Τάσος έμαθε, δοκιμάζοντας, κάτι αρκετά δύσκολο για εκείνον. Ο δάσκαλος τον βοήθησε να αντιμετωπίσει τις συνέπειες χωρίς να επικρίνει την προσπάθειά του, αλλά αντίθετα, βοηθώντας τον να διορθώσει την κατάσταση. Την επόμενη φορά ίσως να κάνει μια άλλη επιλογή, ίσως όμως να θέλει να δοκιμάσει μόνος του πάλι. Είτε στη μία είτε στην άλλη περίπτωση θα έχει κάνει τη δική του επιλογή.

Το παραπάνω παράδειγμα φυσικά, δεν είναι δυνατό να εφαρμοστεί σε όλες τις περιπτώσεις ή σε περιπτώσεις που υπάρχει κίνδυνος. Ωστόσο, μπορεί να γίνει εφικτό σε καταστάσεις καθημερινής ρουτίνας ανάλογα  και με την ηλικία.

*EIKONA: dreamskindergarten.blogspot.gr

Φάνια Βιλλιώτη - Ψυχολόγος
Συμβουλευτική γονέων - Μαθησιακές Δυσκολίες
e-mail: taksidi_psyxis@hotmail.com
web: www.taksidipsyxis.com


Δεν υπάρχουν σχόλια:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Φάνια Βιλλιώτη - Ψυχολόγος
Συμβουλευτική γονέων - Μαθησιακές Δυσκολίες
e-mail: taksidi_psyxis@hotmail.com