Τετάρτη, 20 Μαρτίου 2013

Γιατί συμπεριφέρεται έτσι;


Η συμπεριφορά των παιδιών μας καθορίζεται από πάρα πολλούς παράγοντες τους οποίους συχνά δε μπορούμε να προβλέψουμε ή να κατανοήσουμε. Για παράδειγμα αναρωτιούνται πολλοί γονείς γιατί το παιδί τους είναι ντροπαλό ή δεν εμπιστεύεται τις δυνάμεις ή τις ικανότητές του, γιατί έχει αδυναμία συγκέντρωσης ή μεγάλη δυσκολία στην εφαρμογή των κανόνων που θέτουν οι γονείς, γιατί η συμπεριφορά του κάποιες φορές είναι "αλλόκοτη", κ.ά. Όλα αυτά βρίσκουν την απάντησή τους πολλές φορές στον τρόπο που επικοινωνούν οι ίδιοι οι γονείς με τα παιδιά, όπως επίσης στην καθημερινότητα και τις ρουτίνες που αυτά έχουν. Μερικά σημεία που θέλουν προσοχή είναι τα παρακάτω:
à Η διάρκεια που τα παιδιά βλέπουν τηλεόραση ή παίζουν ηλεκτρονικά παιχνίδια
Η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής συνιστά τον περιορισμό της παρακολούθησης τηλεόρασης, βίντεο και ταινιών και της χρήσης παιχνιδιών στον ηλεκτρονικό υπολογιστή σε όχι περισσότερο από μία με δύο ώρες την ημέρα. Ο υπερβολικός χρόνος παρακολούθησης έχει συνδεθεί με:
• Άτακτο ωράριο ύπνου. Όσο περισσότερο βλέπουν τα παιδιά τηλεόραση, τόσο πιο πιθανό είναι να αντιστέκονται στο να πάνε για ύπνο και να έχουν πρόβλημα στο να κοιμηθούν.
• Προβλήματα συμπεριφοράς. Τα παιδιά που παρακολουθούν υπερβολικές ώρες τηλεόραση, είναι πιο πιθανό να παρουσιάσουν προβλήματα συγκέντρωσης και σημάδια κατάθλιψης ή άγχους.
• Μειωμένη απόδοση στο σχολείο. Μαθητές του Δημοτικού που έχουν τηλεοράσεις στα δωμάτιά τους τείνουν να γράφουν χειρότερα στα τεστ του σχολείου.
• Λιγότερο χρόνο για παιχνίδι. Η υπερβολική παρακολούθηση τηλεόρασης μειώνει το χρόνο δραστήριου και δημιουργικού παιχνιδιού.

à Υπευθυνότητα και αυτοεκτίμηση: σημαντικές για την καλή συμπεριφορά του παιδιού
Το παιδί δε γίνεται να αποκομίσει τίποτα αν ο γονιός σπεύδει να συμπληρώνει όλα τα κενά και να κάνει την μισή δουλειά ή και ολόκληρη για κείνο. Το παιδί πρέπει να είναι το ίδιο υπεύθυνο για ότι το αφορά και να αναλαμβάνει την ευθύνη. Και από νωρίς. Αφήστε το 3-4 ετών παιδί σας να ντυθεί (μην το ντύνετε εσείς επειδή αργεί), μην ταΐζετε ένα παιδί στην ίδια ηλικία με την δικαιολογία ότι αλλιώς δεν θα φάει αρκετά. Μη φτιάχνετε αργότερα εσείς τις σχολικές του εργασίες, μην ετοιμάζετε τη σχολική του τσάντα κ.λ.π. Δείξτε του τον τρόπο να κάνει κάτι, όπως για παράδειγμα πως να ετοιμάζει τη σχολική του τσάντα χωρίς να ξεχνάει τα βιβλία στο σπίτι. Μην είστε συνέχεια από πάνω του. Αν μια φορά ξεχάσει κάτι, μην το μαλώσετε. Εξηγείστε του με ποιον τρόπο μπορεί να μην του συμβεί πάλι αυτό.

à Σταθερή συμπεριφορά στις ώρες ύπνου, παιχνιδιού και φαγητού, ορίων
Είναι πολύ σημαντικό οι γονείς να έχουν την ίδια συμπεριφορά κάθε μέρα όταν πρόκειται για τις ώρες που τα παιδιά κοιμούνται, παίζουν και τρώνε όπως επίσης και να τηρούν τα όρια που οι ίδιοι έχουν θέσει. Διαφορετικά τα παιδιά χάνουν τους καθημερινούς ρυθμούς με αποτέλεσμα να νιώθουν ανασφαλή σε ένα μη «ελεγχόμενο» πλαίσιο και η συμπεριφορά τους να είναι ανάλογη. Σίγουρα κάποια πράγματα διαφοροποιούνται ανάλογα με τις περιστάσεις, συνήθως όμως σε αυτά τα θέματα είναι σημαντικό να υπάρχει μια ρουτίνα.
àΑφιερώστε χρόνο και συζητήστε με τα παιδιά
Ακόμα και λίγος χρόνος μέσα στη μέρα είναι πολύ ουσιαστικός και επικοδομητικός όταν χρησιμοποιείται για συζήτηση και γενικότερη επαφή του γονιού με το παιδί. Ακούστε πς πέρασε τη μέρα του, το πρόβλημα που αντιμετώπισε. Μη βιαστείτε να δώσετε λύση ή να μπείτε εσείς μπροστά.
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Φάνια Βιλλιώτη - Ψυχολόγος
Συμβουλευτική γονέων - Μαθησιακές Δυσκολίες
e-mail: taksidi_psyxis@hotmail.com